Čistá mobilita jako nový trend

Podle Evropské asociace výrobců automobilů se v loňském roce zvýšil podíl z prodeje čistě bateriových aut na 9,1 %. Plug-in hybrid pak hlásí 8,9 %. Jinými slovy to znamená, že každé páté prodané auto bylo do zásuvky
"Premiant Evropy Norsko je podstatně dál. Podíl čistě elektrických vozů na tamním trhu loni dosáhl 65 %, letos by mohl představovat 80 %," říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.
Pokud si myslíte, že zdražující energie tento trend zpomalí, jste na omylu. Roste totiž cena ropy a s ní i ceny pohonných hmot. Pokud srovnáme náklady na palivo podle inzerovaných prodejů o spotřebě zjistíme, že kilometr jízdy elektromobilu je třikrát levnější než jízda na diesel.
Dalším aspektem je servis. Tuzemská automobilka KIA srovnala svůj vlajkový bateriový model EV6 a dieselové Sorento. Výsledek? Běžný servis prvního vozu přijde za 10 let nebo 150 tisíc kilometrů zhruba na 23 tisíc korun. U druhého auta je to více než 52 tisíc korun. Navíc se výrazně zvyšuje dojezd elektromobilů a houstne síť dobíjecích stanic.